Projekt pt.: "Mamo, tato co wy na to? innowacyjny program wychowania przedszkolnego obecnie jest wdrażany w Przedszkolu nr 3 im. Jana Brzechwy w Świdniku. Pani Dorota Błaszczuk, mgr pedagogiki w zakresie pedagogiki specjalnej, opiekun grupu III w Przedszkolu przesłała nam swoją recenzję projektu oraz zdjęcia dzieci.
- Projekt pt.: Mamo, tato, co wy na to? to innowacyjny program wychowania przedszkolnego, który przybliża dzieciom pojęcia związane z ekonomią, finansami i techniką. Uczy przedsiębiorczości i racjonalnego gospodarowania finansami.
W ramach realizacji tego programu dzieci 3-letnie nauczyły się oszczędzać wodę, energię, artykuły papiernicze. Potrafią segregować śmieci, oszczędzać energię, artykuły papiernicze. Wiedzą, że pieniądze nie biorą się z bankomatu lecz trzeba na nie zapracować. Każde dziecko posiada skarbonkę, dzięki której oszczędza swoje pieniążki. 3-latki uczyły się również robić zakupy, wiedzą jak należy zachować się w sklepie, obserwowały pracę kasy fiskalnej, wiedzą co to jest paragon i jakie informacje zawiera. Ponadto znają pojęcia takie jak bank, bankomat, potrafią również odróżnić monety od banknotów.
Wspólnie z koleżanką program ten wdrażałyśmy w grupie 4-latków. Uważamy, iż edukowanie dzieci w tym wieku jest bardzo potrzebne, ponieważ wpływa korzystnie na jego rozwój oraz na jego późniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie.
Nowatorskie materiały opracowane na potrzeby realizacji tego programu, które otrzymaliśmy w postaci papierowej i elektronicznej wzbogaciły i urozmaiciły przekazywanie nowych wiadomości związanych z ekonomią, przedsiębiorczością i ochroną środowiska.
Już na samym początku w ramach realizacji tego projektu: zajęliśmy się ochroną naszego środowiska:
- zbieraliśmy śmieci wokół naszego przedszkola- przez co poznaliśmy różne typy koszy na śmieci,
- zorganizowaliśmy ogólnoprzedszkolną imprezę Jesienny Piknik Rodzinny pod hasłem Sadzimy drzewa wspólnie z rodzicami posadziliśmy drzewa i krzewy w naszym ogrodzie przedszkolnym,
- odbyliśmy wycieczkę do Nadleśnictwa Krasnystaw, gdzie poznaliśmy pracę leśnika oraz etapy sadzenia młodych drzewek w szkółce leśnej,
- do naszego przedszkola staramy się przychodzić na pieszo, albo przyjeżdżać na rowerach tak jak nasze panie,
- w przedszkolu i w naszych domach oszczędzamy:
* energię - bawimy się i spożywamy posiłki przy wyłączonym świetle,
* wodę
* papier- rysujemy na kartonie po obu stronach,
*ubrania- nie wycieramy rąk o ubranie, nie chodzimy na kolanach, nie wymuszamy od rodziców nowych, modnych ubrań, a ubrania z których wyrośliśmy oddajemy znajomym lub potrzebującym
- w ramach pełnienia dyżurów opiekujemy się roślinami i zwierzętami.
Poznając zagadnienia z ekonomii i przedsiębiorczości:
- odwiedziliśmy wiele miejsc:
*bank- wiemy jak działa bank
*sklep- wiemy jak zachować się w sklepie
*supermarket- kupujemy to co jest nam niezbędne
- rozmawialiśmy o zawodach naszych rodziców
- wiemy skąd biorą się pieniądze i jak je oszczędzać
- wykonaliśmy skarbonkę z produktów możliwych do powtórnego użycia i będziemy zbierać w nią pieniążki na bilet do cyrku.
To tylko niektóre zagadnienia.
Recenzja programu Pani Dorota Błaszczuk, nauczyciela kontraktowego, mgr pedagogiki w zakresie pedagogiki specjalnej.