Dyrektorki, dyrektorów oraz opiekunów przedszkoli, punktów przedszkolnych, klubów malucha zastanawiających się czy warto interesować się projektem pt.: Mamo Tato co Wy na to? zapraszamy do przeczytania opinii Pani Angeliki Dąbek, Dyrektor Niepublicznego Przedszkola Skrzacik w Lublinie.
- Wdrażanie innowacyjnego programu edukacji przedszkolnej Mamo, Tato co Wy na to? w przedszkolu SKRZACIK przyniosło zaskakujące efekty. Zarówno ze strony kadry prowadzącej jak i rodziców program został oceniony bardzo wysoko. Najbardziej zadowolone są jednak dzieci. Programem objęto dzieci w wieku :3,4,5 lat.
Przystąpienie do powyższego programu traktowane było początkowo przez nauczycielki wychowania przedszkolnego z dystansem naucza przedsiębiorczości dla tak małych dzieci nie jest normę, obawy pojawiały się zarówno w odniesieniu do proponowanych materiałów dydaktycznych (głównie ich stopnia trudności) jak również do samego pomysłu przekazu wiedzy z przedsiębiorczości i ekonomii, które postrzegane były jako zbyt skomplikowane dla tej grupy odbiorców. Jednak już pierwsze zapoznanie się z przewidzianymi w programie treściami rozwiało wszystkie wątpliwości innowacyjność programu polega bowiem w dużej mierze na umiejętnym włączeniu treści profesjonalnych w rytm pracy dydaktycznej. Program łącząc elementy ekonomii, przedsiębiorczości i techniki idealnie wkomponowany został w wymagania stawiane przedszkolakom przez twórców podstawy programowej. Zastosowana w podręczniku dla nauczycieli forma rozkładu treści oraz dostosowane do tego materiały dydaktyczne pozwoliły sprawnie przekazać dzieciom trudne nieraz zagadnienia sposób ujęcia poszczególnych zagadnień przyczynił się do płynnego włączania elementów z wiedzy profesjonalnej do realizowanych zajęć objętych przez podstawę programową. Okazało się więc, że początkowe obawy nie znalazły swojego potwierdzenia i nauczycieli niezwykle szybko wprowadziły do swoich zajęć proponowane programem treści. Program poprzez zwrócenie uwagi na treści ekonomiczne i przedsiębiorcze pozwolił na wprowadzenie nowych pomysłów i uwrażliwił na konieczność podejmowania tego typu zagadnień nawet na tak wczesnym etapie kształcenia. Pomoce w pracy okazały się zarówno scenariusze lekcji jak i wsparcie metodyków, pedagogów i ekspertów, którzy wspierali kadrę przedszkolną i proponowali rozwiązania dostosowane do potrzeb konkretnych zajęć i możliwości przedszkola.
Dzieci z Przedszkola SKRZACIK chętnie zaangażowały się w nowe pomysły. We wszystkich grupach wiekowych realizacja zajęć programu Mamo, tato co Wy na to? odbierana była z dużym entuzjazmem przedszkolaki przygotowywały prace plastyczne, z ciekawością pracowały na kartach pracy oraz brały udział w aktywnościach wspomaganych materiałami multimedialnymi. Każda z grup wiekowych realizowała program pod okiem wychowawczyni, jednak z relacji rodziców wynika, że poruszane w przedszkolu tematy podejmowane były przez przedszkolaków również w domu rodzice zgłaszali, że dzieci rozmawiają w domu o pieniądzach, bankach, oszczędzaniu, niejako zdarzało się, że dzieci wprowadzały do gospodarstwa domowego nowe standardy postępowania (pilnowały segregacji śmieci, prosiły o kupienie skarbonki, interesowały się robieniem przemyślanych zakupów, czy sugerowały, że chciałyby mieć własne kieszonkowe). W utrwaleniem treści podejmowanych na zajęciach pomocne okazały się materiały multimedialne zarówno w przedszkolu, jaki w domu dzieci niezwykle chętnie oglądały filmy edukacyjne i grały w gry. Wszystkie te materiały (również słuchowiska, puzzle, kolorowanki) przyczyniły się do urozmaicania wprowadzanych treści i ułatwiły utrwalanie nawyków i postaw.
Realizacja programu Mamo, tato co Wy na to? nie będzie w przedszkolu SKRZACIK jednorazowym przedsięwzięciem pomysłowość programu i jego bogate zaplecze dydaktyczne przyczyniają się do jego dużych możliwości adaptacyjnych dla dzieci w różny wieku i na różnym poziomie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego. Treści, na które zwrócił uwagę program na stałe zagoszczą w naszym przedszkolu, a doświadczenia w zakresie wprowadzania programu pozwolą na efektywniejsze planowanie rozkładu treści w kolejnych latach pracy programem Mamo, tato co Wy na to?